COR NS bezorgd over toekomst van bedrijf

21 november 2022

Het kabinet maakte begin oktober nieuwe vergaande plannen voor de spoorwegen bekend. Een van de doelstellingen is om de spoorwegen vanaf 2025 verder open te stellen voor de markt. De Centrale Ondernemingsraad (COR) van de NS ziet de plannen niet zitten en vreest zelfs voor het voortbestaan van het bedrijf.

Plannen NS

Naast open te stellen van de internationale hogesnelheidslijnen voor de markt, gaan de plannen over het afsplitsen van het onderhoudsbedrijf, de klantenservice en reisinformatie. De plannen zijn onderdeel van een nieuw eisenpakket waaraan een spoorwegmaatschappij moet voldoen om toegang te krijgen tot het Nederlandse hoofdrailnet, de zogenoemde ‘concessie’. Tot 2025 beschikt de NS over die concessie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is van plan de concessie ook in de periode na 2025 aan de NS te verlenen.

COR: ‘het begin van het einde’

De COR, die 20.000 medewerkers van de NS vertegenwoordigt, ziet geen heil in de marktopening. De COR schrijft dat dit niet leidt ‘tot een kwalitatief beter product voor de reizigers’. Deze en andere zorgen staan in een brief van de COR, gericht aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast zou de NS zich de komende jaren al moeten voorbereiden op de reorganisatie. Taken als onderhoud, klantenservice en reisinformatie moet de NS dan overdragen aan derde partijen. De COR vreest dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van een nationale treinreis hierdoor afnemen en dat de kosten zullen stijgen. ‘Wanneer deze uitgangspunten realiteit worden, is in onze ogen het begin van het einde voor NS in zicht en daarover maken wij ons grote zorgen’, schrijft de COR. De FNV en de NS-directie hebben eerder al kritiek geuit op het plan van Heijnen.

Redactie Inzicht 21-11-2022